Svenskar är lyckligare 2017 än 2016 kan vi läsa i konsumtionsrapporten som publicerades i december 2018.
Och det är förmodligen så när forskningsfrågorna kring vår konsumtion ställs. Vi har lättare att hitta bästa pris i det digitala landskapet. Vi blir säkert lyckliga av att köpa något till bästa pris tänker jag. Efter alla jobbskatteavdrag som den gamla alliansregeringen införde så fick vi också ca 2.500 kronor mer i plånboken att spendera per gubbe/gumma.
Konsumtion ger lycka?
Få personer jag pratar med minns att detta hände, men det stämmer ganska bra med tiden då vår konsumtion ökade markant.
Konsumtion är viktigt för våra moderna samhällen, det ger jobb och skatteintäkter (moms 25%)
Vi spenderar mer pengar på krogen och handel med varor minskar inom främst mode och skor. Kvinnor går oftare på krogen, det är bra i jämställdhets diskussionen.
Psykisk ohälsa enligt Google trends
Men psykisk ohälsa är också ett ämne som ökar i olika media, forum och sociala medier. Hur går det här ihop?
På fem år har antalet googlingar på begreppet psykisk ohälsa ökat markant i Sverige enligt Google trends.
Den blå linjen är antal googlingar på ”psykisk ohälsa” Den röda är sökningar på det något mer positiva begreppet ”psykisk hälsa”, vilket torde vara det vi vill uppnå.
Japanska modellen, Ikigai
I Japan finns något som heter Ikigai, ett koncept som kan översättas med ”meningen med livet” Att hitta sitt Ikigai är väl att kunna svara på vad som är meningen med livet.
Och om man har det svaret kanske man är lyckligare på riktigt?!
Ikigai, hur hittar man sitt svar?
Det finns fyra beståndsdelar som alla är viktiga för att uppnå denna lycka. Och jag tänker att vi hade dessa fyra då vi levde på savannen för väldigt många år sedan.
Att hitta sin lycka, sitt Ikigai
- Brinna för något, att göra saker som jag verkligen har intresse för.
- Vara bra (duktig) på att utföra detta jag älskar att göra.
- Att världen behöver det jag gör.
- Att jag får betalt (pengar eller uppskattning) av att göra det jag gör.
När jag kan svara på alla fyra punkter så blir jag lycklig. Och det gäller så klart att vara helt ärlig mot sig själv.
Här finns en länk till mitt försök att förklara vad Ikigai består av. Länken går till webshopen för japanska saker. www.najsofsweden.se
En gammal kvinna som stickar sockor.
Tänk på dåtiden, då en äldre kvinna stickade sockor som barnen behövde. Hon kunde också sticka till andra och få matvaror eller några kronor i ersättning. Och hon blev ju riktigt duktig på att sticka dessa sockor som hon dessutom tyckte var riktigt roligt att utveckla med färger och mönster.
Var hon lycklig på riktigt?
När vi idag läser affärsmannaskap får vi lära oss att varje affärsidé behöver sälja något som det finns ett behov av. I dagens samhälle skapar vi behov eftersom det är möjligt.
Kanske hänger det ihop med att lycka idag ofta förknippas med materiella saker vi kan köpa, och vi vill ju hela tiden ha mer.
Den japanska modellen för att hitta lycka – Ikigai är kanske lösningen för fler än japaner.
Länkar
Detta inlägg var en egen reflektion efter att ha läst studien kring konsumtionsbeteende genomförd av Göteborgs universitet, en artikel i Dagens Nyheter den 30 januari. Du hittar länkarna nedan.
Konsumtionsrapporten 2018
Artikel i Dagens nyheter 30 januari 2019