E-handel och våra beteenden

E-handel och våra beteenden

Två helt skilda områden och ändå är det spännande synergier mellan dessa.

För ganska exakt 10 år sedan lanserade Apple den smarta telefonen Iphone och sedan dess har antalet appar och möjligheter öppnats som en om himlen upp till stjärnorna är inom gripavstånd.

Vi gör allt med våra mobiler idag, varje liten fråga kan de ge oss svar på. Och e-handeln i mobilen exploderar.  Eftersom vi är så vana att göra allt, så sitter vi också i soffan, eller på bussen och handlar.

Betallösningarna har anpassats så att det endast är ett fåtal fält, knapptryckningarna blir färre och jag kan knappa hem en vara blixtsnabbt.
Att sedan vissa branscher har satt standarden till fri frakt och fria returer gör ju att vi lätt kan beställa hem 20 plagg, välja att betala mot faktura och få hem varorna och prova i lugn och ro. Vi beställer tom hem samma vara i flera storlekar för att se vilken jag ska behålla. Resten skickar jag i retur och får krediterat. Ganska smidigt tycker många.

Att vi också beställer saker från Kina är närmast att betrakta som en vuxet sätt att köpa kinder-egg. Vi vet redan innan att kvalitén inte är på topp, vi kan gott och väl vänta 1 månad för att få hem våra varor, om vi över huvud taget får dem.
Jag har pratat med de som satt det i system, beställa något billigt ett par gånger i veckan. De hinner glömma bort vad de beställt och sen börjar paketen dimpa ner och då är det en överraskning att kortsiktigt bli glad åt.

Att det inte handlar om riktig lycka är nog alla egentligen införstådda med, vi kan inte köpa oss lycka. Men de små stunderna av tillfredsställelse får de som blir överraskade av vad de själva köpt.

Åldersgruppen 18-29 år handlar mest från Kina. Elektronik och kläder ligger i topp.
I våra tre största städer handlar vi mest från USA, medan resten av Sverige handlar mest från Kina.
Nästan 50% tycker att det är för långa leveranstider.

Under de två sista kvartalen 2016 gick Kina upp i toppen markant av våra utlandsköp, innan det handlade vi mest från Storbritannien.
Var fjärde svensk har e-handlat från utlandet.

Vad hände med våra värderingar? När en tröja kan kosta 19 kr och portot 9 kr då är vi beredda att handla vad som helst. Behöver vi dessa saker? Blir vi ens lyckliga av dessa prylar?

Det blir spännande att se hur 2017 slutar, och nästa år ska Amazon öppna i Sverige. Hur kommer det att påverka vår handel och e-handel.

Med tanke på att 83% av amerikanerna handlar ofta från Amazon.

71% av svenskarna e-handlar minst 1 gång per månad.

I dagarna kommer en ny rapport som ska bli spännande att jämföra.