e-handelns tillväxt andra kvartalet är 15%

Att E-handeln växer vet vi redan. Vi handlar både i svenska och utländska butiker på nätet.

Andra kvartalet var tillväxten 15% i e-handeln och den traditionella butikshandeln stod still för första gången. Det är en milstolpe för handel i Sverige.
Vi fortsätter dock att handla i butik väldigt ofta,  93% av all handel sker i butik.
Vi konsumenter söker och “googlar” på varor innan vi handlar. Vi är pålästa när vi dyker upp i butiken och därför spenderar vi också mindre tid i butikerna. Vi vet ju redan vad vi ska kolla på eller prova.

Det är en spännande tid tycker jag. Framför allt tycker jag konsumentens beteende är intressant att följa.
Tänk att för 10 år sedan visste vi knappt vad en smartphone var! Och idag görs var tredje e-handelsköp direkt i mobilen. Och vi handlar mycket från utlandet, många paket är det som kommer från Kina, och det regionerna utanför storstäderna som handlar mest på dessa kinesiska marknadsplatser.

En av anledningarna till att vi fortsatt handlar så mycket i butik är att leveransen sker direkt. Våra krav ökar på snabba leveranser och snart vill vi liksom den amerikanska marknaden kunna välja leverans inom en timme.
Det kommer nog endast att kunna ske i storstäder, men inom ett år tror jag att vi ser att det är möjligt.

Vi driver ju både butik och e-handel. Och jag är glad att vi har ett unikt och speciellt sortiment som vänder sig till en tydlig målgrupp, konkurrensen är inte så stor då. Om vi kommer att fortsätta med detta återkommer vi med.